Jumaat, 24 Oktober 2008

Isu Penuntut Islam di IPT

Sebagai mahasiswa, kita perlu sedar akan peranan dan tanggungjawab kita masing-masing. Kitalah harapan ibubapa, guru, pihak universiti, pemimpin, ulama’, rakyat dan umat keseluruhannya. Usia muda sewaktu berada di universiti jangan sekali disia-siakan. Gunakan setiap kesempatan dan waktu untuk meraih sebanyak mungkin ilmu pengetahuan dan kemahiran. Wajar sekali kita merenung sejenak makna sebenar mahasiswa. Adakah kita layak digelar mahasiswa?sejauh manakah kita mengguna dan mengurus masa kita sekarang?bagaimana pula iman dan taqwa kita kepada Allah swt?Bagaimana dengan penguasaan ilmu kita?dan lain-lain lagi..sebab itulah kita perlu muhasabah diri kita untuk memperbaiki lagi kekurangan diri.

Sewaktu bermuhasabah, kita perlulah memikirkan beberapa perkara penting iaitu:

Keutamaan ilmu.

Kita mestilah bijak dan perlu memberi keutamaan kepada penguasaan ilmu. Masa depan yang lebih mencabar menuntut kita untuk lebih peka dan memberi penekanan dalam menguasai ilmu tertentu.

Pengurusan masa.

Amat malang bagi mahasiswa yang tidak pandai menguruskan masa, malah membazirkan masa kepada perkara yang tidak bermanfaat.

Pengurusan diri dan ketrampilan.

Kita mestilah mengurus diri dan berketrampilan agar status sebagai mahasiswa tidak dipertikaikan. Kebersihan diri, cara berpakaian dan pergaulan mestilah dijaga.

Gerak kerja dakwah.

Tugas dakwah ialah hak milik setiap insane yang mengaku bertaqwa sama ada dakwah secara individu (fardiyyah) atau secar berjemaah (amal jamaie).

Hubungan dengan Allah.

Kita mestilah bermuhasabah menilai semula hubungan kita dengan Allah SWT . Adakah jiwa kita dekat dengan Tuhan atau semakin hari semakin jauh kita daripadaNya.

1 ulasan:

Layyinul Harir berkata...

salam. saya tertarik dengan artikel ini. semoga penulis terus menambah artikel yang bermanfaat untuk pedoman orang ramai. wassalam